مصاحبه آرشیو خبر ها
پاراتیچی سكوتش را شكست؛ پایان عصر شایعات

پاراتیچی سكوتش را شكست؛ پایان عصر شایعات

 

فابیو پاراتیچی مدیر ورزشی یوونتوس بعد از هفته‌ها سكوت بالاخره به پرسش‌های پرشمار هواداران یوونتوس پاسخ گفت و بسیاری از ابهامات را از میان برداشت. مدیر 48 ساله یووه در گفتگویی تلویزیونی و مفصل با Sky Sport هرچند رسماً ماجرای ژكو و سوارز را تمام شده عنوان كرد اما به نام گزینه مدنظر بیانكونری در خط حمله اشاره نكرد تا همچنان هیجان و التهاب جانشین گونزالو هیگواین پابرجا بماند. او در این گفتگو از پیاتسا، پله‌گرینی، فرابوتا، پیرلو، وضعیت اقتصادی باشگاه، سیاست ترانسفرینگ یووه، ایده‌های مدیریتی، احتمال تكرار پرژه‌های بزرگی مثل جذب رونالدو حرف‌های جالب‌توجهی زده و در خاتمه نیز از آلوارو موراتا به عنوان مثالی موفق در میان بازیكنان جوان و مستعد معرفی شده در تیم‌های دوم باشگاه‌‌ها نام برده است؛ اشاره‌ای كه از قضا یكی از گزینه گمشده یووه در خط حمله نیز است.

 

گل پیاتسا با لباس جنوا را دیدید؟

 

البته كه دیدم. طبعاً از اینكه ماركو موفق به گلزنی شده بسیار خوشحالم. او بازیكنی با كیفیت است؛ یك پسر خاص كه هرچند دچار چند مصدومیت‌هایی بدموقع شد اما رفته‌رفته در حال رسیدن به آمادگی دوباره است. امیدوارم امسال بتواند به همان بازیكنی كه همه می‌شناختیم تبدیل شود. یووه باور دارد كه جنوا باشگاهی مناسب برای بازیابی دوباره توانمندی‌های اوست.

 

ما را در مورد اخبار مرتبط با ژكو به‌روز می‌كنید. آیا سرنوشت حضور او در یووه با ماجرای پیوستن میلیك به رم پیوند خورده است؛ منظورم این است اگر میلیك به هر دلیلی به رم نرود او نیز به تورین نخواهد آمد؟

 

بگذارید اینطوری به شما بگویم كه اساساً ارتباطی میان ژكو و یوونتوس وجود ندارد. همه می‌دانند كه ما به یك مهاجم نیاز داریم. در باشگاه نیز تلاش می‌كنیم تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای این پست در اختیار بگیریم. هنوز 15 روز دیگر تا بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مانده و سعی می‌كنیم با آرامش كارهایمان را پیش ببریم. مهم این است كه به آنچه در ذهن‌مان است بیاندیشیم و به آن نزدیك شویم.

 

یعنی ژكو فارغ‌ از اینكه چه مهاجمی به رم می‌رود، می‌تواند در صورت تمایل یووه، به این تیم بیاید؟

 

اگر اصرار دارید من می‌توانم دوباره و چندباره تكرار كنم: یووه هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای به خدمت گرفتن ادین ژكو ندارد. این به این معناست كه گزینه مدنظر ما بازیكنی دیگر است.

 

پس یعنی تمام راه‌ها برای دیدن او در بازی یووه - رم مسدود است؟

 

همانطور كه به شما گفتم ما به نیازها و اهداف‌مان واقفیم. تمام تلاش‌مان را هم برای جذب مهاجمی كه بهترین مكمل برای رونالدو و دیبالا باشد انجام خواهیم داد.

 

یك مهاجم یا دو مهاجم؟

 

یك مهاجم. حواس‌مان كاملاً جمع است و گزینه‌ مدنظرمان نیز را زیرنظر داریم. به‌دنبال بازی با اسامی یا مطرح كردن یك یا دو نام به‌خصوص هم نیستیم و سعی می‌كنیم به‌دور از هیاهو و در آرامش كارمان را انجام دهیم.

 

آیا سوارز را نیز باید از فهرست مدنظرتان حذف‌شده بدانیم؟

 

بله، سوارز را هم باید از گزینه‌هایمان حذف شده بدانید. زمان كارهای اداری برای اخذ تابعیت و صدور گذرنامه بیشتر از مدت‌زمان باقی‌مانده تا زمان بسته‌شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی‌ و موعد اعلام لیست لیگ قهرمانان اروپا است؛ به همین خاطر او قطعاً یكی از اهداف باشگاه نیست.

 

فارغ از این مشكل، اساساً سوارز چقدر به یووه نزدیك شده بود؟

 

اتفاقاً او اصلاً به یووه نزدیك نشده بود. وقتی پیشنهاد انتقال سوارز مطرح شد ما تمامی شرایط را بررسی و ارزیابی كردیم. به هر حال او بازیكنی فوق‌العاده است و نیازی به معرفی من ندارد؛ و من هم قصد ندارم ویژگی‌ها و توانمندی‌های او را برای شما بازگو كنم. سوارز محدودیت‌های زیادی در راه اخذ تابعیت ایتالیا داشت و ما تمام اطلاعات و نكات مرتبط با این مشكل را می‌دانستیم. شاید اگر این مسائل نبود امكان حضور او را جدی‌تر بررسی می‌كردیم اما واقعیت این است كه این انتقال از ابتدا نیز امكان‌پذیر نبود.

 

بسیار خوب. وضعیت پله‌گرینی چگونه است؟ شنیده‌ایم فیورنتینا و جنوا خواهان او هستند.

 

وضعیت پله‌گرینی موضوعی است كه در سالهای اخیر در مورد بسیاری از بازیكنان جوان‌مان رخ داده. جوانان ما نفراتیی مهم برای یووه هستند و بخش مهمی از دارایی‌های ما به حساب می‌آیند. نه‌تنها پله‌گرینی كه پیاتسا، نیكولوسی، پورتونووا نیز همینطور. آنها بازیكنان ما هستند و ما تمام تلاش‌مان را برای بهره‌برداری صحیح از آنها به كار خواهیم بست.

 

و فرابوتا؟

 

او كه با ماست. تلاش خواهیم كرد تا بهترین مسیر را برای او نیز مهیا كنیم تا بتواند یكی از بازیكنان ثابت یوونتوس در آینده باشد. ما در مدیریت باشگاه با همفكری مربیان، بهترین مسیر را برای بازیكنان جوان‌مان پیدا خواهیم كرد.

 

داستان ناتمام جذب پوگبا به كجا رسید؟

 

او فوتبالیستی فوق‌العاده است؛ اما یووه تنها در صورتی می‌توانند بازیكنانی نظیر او را به خدمت بگیرد كه حاضر به دریافت دستمزدهایی پایین‌تر باشند.

 

انتخاب پیرلو به عنوان سرمربی آیا خود او را شوكه نكرد؟

 

اتفاقاً میزان شوكه شدن او از همه كمتر بود؛ منظورم این است كه همه چیز از پیش تصمیم‌ گرفته شده بود. فكر كنم همین جمله گویای همه‌چیز باشد. او همیشه آرامشی كم‌نظیر دارد و به‌دور از فشار و استرس كارهایش را پیش‌ می‌برد. از لحاظ فنی نیز همیشه ایده‌ها و دیدگاه‌های روشنی دارد. او صریح و شفاف است و آرامشی كه در تمرینات ایجاد كرده خیلی‌ها را متعجب كرده است. گاهی احساس می‌شود او سالهاست كه مربی است.

 

وقتی كه آندره‌ا آنیلی، پیرلو را به عنوان سرمربی یووه انتخاب كرد آیا شما و ندود از این تصمیم حمایت كردید؟

 

نیازی به حمایت ما نبود؛ اتفاقاً برعكس، برای ما انتخابی كاملاً طبیعی بود. پیرلو را خوب می‌شناختیم و می‌دانستیم كه بهترین است.

 

یوونتوس یكی از اولین تیم‌هایی بود كه كاهش دستمزد بازیكنان را در روزهای نخست شیوع كرونا اجرایی كرد. چگونه به چنین توافقی با بازیكنان دست یافتید؟

 

مذاكره برای كاهش حقوق آسان بود چراكه ما بازیكنان فوق‌العاده‌ای داریم. آنها به خوبی شرایط باشگاه را درك كردند. رابطه خوب رئیس (آنیلی) با بازیكنان نیز تأثیر بسزایی در این همكاری داشت.

 

خیلی‌ها دوست دارند بدانند باشگاه یوونتوس برای مقابله با تأثیرات اقتصادی كووید چه تمهیداتی را در نظر گرفته است.

 

بسیاری از باشگاه‌ها با مشكلات اقتصادی فراوانی درگیر هستند. چاره‌ای نداریم جز اینكه فرمول‌های جدیدی پیدا كنیم. در میان پیشنهادات و روش‌های مختلف، ‌ همانطور كه چند وقت پیش نیز در مصاحبه‌ای به شما گفتم از مدل NBA (لیگ بسكتبال آمریكا) الهام می‌گیرم. شیوه‌ای كه در آن مبادلات در سطح وسیعی انجام می‌شود و محدودیت‌های خاصی در تعیین دستمزدها و پیش‌نویس قراردادها وجود دارد. سبك كاری آنها با آنچه ما در ایتالیا انجام می‌دهیم تفاوت‌های فراوانی دارد؛ در ایالات متحده آمریكا، نقل و انتقالات به مثابه ابزاری برای پاكسازی و برقراری تعادل در بخش اقتصادی باشگاه‌ها به حساب می‌آید.

 

این یعنی یووه اصراری برای جذب بازیكن جدید نخواهد داشت؟

 

ما در در حال تجربه كردن لحظاتی پیچیده و دشوار در جهان هستیم. چاره‌ای نداریم جز اینكه به مبادلات با وام‌های طولانی‌مدت اعتماد كنیم. اگر نمی‌توانیم خانه‌ بخریم اما می‌توانیم آن را اجاره كنیم. این اتفاق در فوتبال نیز رخ خواهد داد. در واقع این فرمولی است كه برای كاهش پرداخت‌ها و استفاده از بازیكنان مورد نیاز ناگزیر به استفاده‌اش هستیم.

 

خانه را مثال زدید؛ برای خرید كالاهای لوكس و گران‌قیمت چه باید كرد؟ بعید است كسی حاضر به اجاره یا قرض دادن آنها باشد!

 

ما در مورد 20 تیم برتر جهان صحبت می‌كنیم. طبعاً برای آنها میزان مبادلات و ارزش‌های بازار مشكلات جدی ایجاد نخواهد كرد. در نهایت میزان دستمزدها است كه باید كاهش پیدا كند. اگر بازیكنانی با ارزش تقریباً یكسان در بازار به فروش برسند، می‌توان ارزش آنها را با توجه به سطح مالی بازار تنظیم كرد.

 

با این شرایط آیا دیگر نمی‌توان امیدی به جذب ستاره‌ای مثل CR7 در یوونتوس بود؟

 

برخی از فوق‌ستاره‌ها مثل برندهای تجاری هستند؛ آنها می‌توانند پس از حضور در یك باشگاه، آنها را نیز بی‌نصیب از درآمدزایی نگذارند.

 

البته یووه همیشه به شكار بازیكنان آزاد معروف بوده است.

 

بازیكنان آزاد همیشه گل‌سرسبد یووه در بازار نقل و انتقالات بوده‌اند اما این شیوه همیشه هدف اصلی ما نبوده، بلكه تنها یكی از احتمالات و راه‌های دستیابی به بازیكنان مدنظرمان است.

 

به جز ترانسفرینگ، به عنوان مدیر ورزشی باشگاه یوونتوس، مشغول پیشبرد چه ایده‌هایی هستید؟

 

بسیاری از برنامه‌هایم در یوونتوس را با موفقیت به پایان رسانده‌ام؛ پروژه‌هایی مثل مدرسه فوتبال در رده پایه، احداث هتل و... تلاش می‌كنم تا هر سال یك قطعه‌ای كوچك از برنامه‌ریزی‌های كلان را اجرایی كنم. راه‌اندازی تیم دوم نیز چیزی است كه از 15 سال پیش تاكنون در مورد آن بحث شده و در نقاط مختلف اروپا توسط بسیاری از باشگاه‌ها اجرایی شده است. ما نیز در یوونتوس به اهمیت فعالیت و دایر بودن چنین تیمی واقفیم و تلاش می‌كنیم تا با شناسایی بازیكنان مستعد، بهترین استفاده را از تیم دوم‌مان داشته باشیم. از یاد نبریم كه آلوارو موراتا یكی از بازیكنانی است كه از طریق پرورش در یكی از همین تیم‌های دوم (تیم دوم رئال‌مادرید) به فوتبال جهان شناسانده شد.

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: